czwartek, 24 marca 2016

Alkohol w kosmetykach

Aloha!

Alkohol alkoholowi nierówny - ta zasada odnosi się do alkoholi spożywczych oraz tych występujących w kosmetykach. ;) Wśród alkoholi pojawiających się w składach kosmetyków jest małe zamieszanie. Istnieje przekonanie odnośnie tego, że każdy alkohol jest zły i trzeba go unikać. O tym jak to naprawdę z tym jest wspominam w dalszej części tego posta.

Co to są alkohole?
Alkohole to związki organiczne, które zawierają jedną lub więcej grup hydroksylowych. Grupa hydroksylowa to grupa wodorotlenowa, czyli składająca się z atomu tlenu i wodoru (w zapisie chemicznym sumarycznym oznaczana jako -OH). Alkohole są powszechnie kojarzone z napojem alkoholowym, czyli napoju bazującym na etanolu. Jednak alkohole mają szerokie zastosowanie nie tylko w branży spożywczej, ale także w kosmetyce, farmacji i przemyśle (rozpuszczalniki, paliwo, tworzywo sztuczne itd.).

Podział alkoholi

1. Alkohole monohydroksylowe -  zawierają jedną grupę hydroksylową (jeden tlen i jeden wodór). Większość z nich jest promotorami przejścia i ułatwia przenikanie substancji aktywnych. Działają konserwująco i pełnią funkcję rozpuszczalnika. Przedstawiciele tej grupy mogą podrażniać i nadmiernie wysuszać ze względu na swoje odtłuszczające i odkażające działanie. Przedstawiciele tej grupy w kosmetykach:
- alkohol etylowy (Alcohol, Ethyl Alcohol, Etanol);
- alkohol denaturowany (Alcohol denat.) - to alkohol etylowy, który został skażony;
- alkohol izopropylowy (Isopropyl Alcohol);
- alkohol benzylowy (Benzyl Alcohol) - alkohol aromatyczny, wykorzystywany jako substancja zapachowa oraz konserwant, maksymalne stężenie: 1%;
- alkohol cynamonowy (Cinnamyl Alcohol) - alkohol aromatyczny stosowany jako substancja zapachowa, maksymalne stężenie: 0,01% (w produktach spłukiwanych) lub 0,001% (w produkcie niespłukiwanym).

Przykłady kosmetyków: woda brzozowa Kulpol (Alcohol), masło do włosów Winogrono i Awokado Alverde (Alcohol), odżywka odbudowująca Yves Rocher (Isopropyl Alcohol), tonik do twarzy Clearskin Avon (Alcohol denat.).

Woda brzozowa Kulpol

2. Alkohole polihydroksylowe - zawierają dwie lub więcej grup hydroksylowych. W większości odpowiadają za nawilżenie poprzez pobieranie cząsteczek wody z otoczenia. Mogą podrażnić. Przykłady składników z tej grupy:
a) diole - mają dwie grupy hydroksylowe:
- fenoksyetanol (Phenoxyethanol) - pochodna glikolu etylenowego (niestosowanego w kosmetyce), stosowany jako konserwant, lubi podrażnić i wysuszyć, maksymalne stężenie: 1 %;
- glikol propylenowy (Propylene Glycol) - oprócz działania nawilżającego ułatwia przenikanie substancji w głąb skóry, działa również konserwująco i jest rozpuszczalnikiem, może podrażniać,
maksymalne stężenie: 50%;
- glikol butylenowy (Butylene Glycol) - ma działanie podobne do glikolu propylenowego.

Przykłady kosmetyków: krem odżywczy do skóry suchej i wrażliwej Mixa (Phenoxyethanol), maski do włosów Kallos, np. Aloe, Caviar (Propylene Glycol),

Maska Kallos Caviar

b) alkohole cukrowe - mają trzy lub więcej grup hydroksylowych:
- gliceryna inaczej glicerol (Glycerin) - bardzo popularna i tania substancja nawilżająca, świetny rozpuszczalnik dla tłuszczy, może działać silnie komedogennie (zapycha pory skóry);
- ksylitol (Xylitol) - działa nawilżająco i wzmacnia funkcje ochronne skóry, hamuje rozwój mikroorganizmów (działa konserwująco), wzmacnia mineralizację szkliwa zębów;
- mannitol (Mannitol) - nawilża, zmniejsza stan zapalny i reguluje pracę gruczołów łojowych, daje efekt chłodzenia;
- sorbitol (Sorbitol) - pobiera wodę z otoczenia przez co działa nawilżająco, reguluje proces odnowy naskórka, stabilizator emulsji.

Przykłady kosmetyków: tonik Liście Manuka Ziaja (Glycerin), płyn micelarny Green Pharmacy (Glycerin), lekki krem brzozowy Sylveco (Xylitol), balsam marokański Planeta Organica (Glycerin).

Tonik z kwasami Liście Manuka Ziaja

c) cukry - pod względem budowy chemicznej są alkoholami. Działają nawilżająco i kojąco.
- glukoza (Glucose);
- fruktoza (Fructose);
- sacharoza (Saccharose, SucroseSugar) - potocznie zwana przez nas cukrem.

Przykłady kosmetyków: maska lniana Sylveco (Sucrose), pomadka peelingująca Sylveco (Sucrose).

Maska lniana Sylveco

3. Alkohole tłuszczowe - w zasadzie ta grupa wchodzi w skład alkoholi monohydroksylowych. Są to emolienty, czyli substancje tworzące ochronny film, co zapobiega odparowywaniu wody. Mogą działać komedogennie (zapychać pory) lub aknegennie ("wypryszczać") - są to emolienty tak zwane tłuste. Przykłady:
- alkohol cetylowy (Cetyl Alcohol) - emulgator (umożliwia powstanie emulsji) i stabilizator, zwiększa poślizg;
- alkohol stearylowy (Stearyl Alcohol) - emulgator i stabilizator emulsji, zmniejsza przezroczystość kosmetyków, zagęszcza;
- alkohol cetearylowy (Cetearyl Alcohol) - mieszanka alkoholu cetylowego i stearylowego, emulgator i stabilizator;
- alkohol mirystylowy (Myristyl Alcohol) - zwiększa lepkość kosmetyku, używany jest do produkcji surfaktantów (środków powierzchniowo czynnych, czyli detergentów);
- alkohol laurylowy (Lauryl Alcohol) - zmiękczacz, używany do produkcji surfaktantów;
- alkohol arachidylowy (Arachidyl Alcohol) - stabilizator emulsji;
- alkohol behenylowy (Behenyl Alcohol) - emulgator, substancja pianotwórcza.

Przykłady kosmetyków: maski Biovax, np. Naturalne Oleje (Cetyl Alcohol, Cetearyl Alcohol), maska regenerująca z kolagenem i olejem żurawinowym GoCranberry (Cetearyl Alcohol), krem do twarzy aloesowy Bioluxe (Cetearyl Alcohol).

Krem aloesowy Bioluxe

Warto wiedzieć
- Istnieją liczne alkohole, które nie zostały powyżej wspomniane głównie ze względu na brak stosowania ich w kosmetyce, ale też ze względu na rzadkość występowania.
- Alkohole mogą pełnić różne funkcje. Mogą być rozpuszczalnikami, emolientami, humektantami (nawilżaczami), konserwantami, substancjami zapachowymi itd.
- Nie wszystkie alkohole podrażniają i wysuszają. W skrócie: 
a) ostrożnie z Alcohol, Ethyl Alcohol, Etanol, Alcohol denat., Isopropyl Alcohol, Benzyl Alcohol, Cinnamyl Alcohol, Phenoxyethanol,
b) mniej ostrożnie z całą resztą - chociaż pamiętajmy, że też mogą zaszkodzić jeśli mamy do tego predyspozycje lub źle je zastosujemy (np. alkohole tłuszczowe mogą zapchać pory skóry, a gliceryna przesuszyć jeśli zastosujemy ją bez dodatku emolientu).

Kilkanaście godzin po napisaniu tego posta przyszło mi do głowy żeby poszukać blogi, na których jest podejmowany temat alkoholi w kosmetykach i po prostu je podlinkować dla zainteresowanych (tak samo pouzupełniam inne tematy, ale potrzebuję na to trochę czasu). Myślę, że stanowią dobre uzupełnienie tego, co napisałam. :) Zajrzyjcie więc jeszcze do:
- Azime
Babskie sprawy
Fair Hair Care
- Puszysławy

Co sądzicie o tej grupie? Czy wszystkie alkohole są Wam straszne?

Pozdrawiam,
Iza.

22 komentarze:

  1. Kochana, ja nie na temat, ale muszę Ci strasznie podziękować za polecenie Organic Oil Salonowa Gładkość w jednym z poprzednich postów, jeszcze żadna maska tak idealnie nie dociążyła moich włosów i to po jednym użyciu! Jest cudowna :)
    Planuję niedługo kolejne zakupy w Triny i zastanawiam się czy nie polecasz jeszcze jakiś masek (np. Planeta Organica, Natura Siberica czy nawet innych, polskich firm), które na Twoich włosach wywołały podobny efekt :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ze maska przypadła Ci tak bardzo do gustu. :) Niestety jest to chyba jedyny produkt, który tak u mnie zadziałał. Podobny (trochę słabszy) efekt mam po odżywce kokosowej Dr Organic i masce Kallos Blueberry.
      Jeśli chodzi o kosmetyki dostępne na Triny to ciężko mi jakąś polecić. Maski Planeta Organica są dość dociążające, ale u mnie się nie sprawdziły (ze względu na silikony). Babuszek nie miałam wszystkich, ale te, które stosowałam to zbyt ziołowe dla mnie były. Podobnie Natura Siberica. Maska lniana Sylveco lekko nie dociąża. Może więc inne z Organic Oil Professional? Jakbym brała dla siebie to "Kompletną regenerację" lub "Efekt laminowania". Nieźle brzmią też składy masek Fitokosmetic Organic Oil, ale żadna nie posiada składu, który by pewnie rzucił moje włosy na kolana. Pamiętam, że miałam odlewkę którejś maski z Planeta Organica Afryka... To chyba była wersja z awokado. Tylko że obecnie odżywka jest niedostępna na Triny, a maski w sprzedaży nie ma. Między odżywką a maską dużej różnicy nie ma w składzie, więc może by zadziałały podobnie (trzymana dłużej na włosach)? Swego czasu kusiła mnie jeszcze wersja z mango.
      Mam nadzieję, że uda Ci się coś wybrać i będziesz zadowolona z efektu. :)

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź :)

      Usuń
    3. Mam nadzieję, że pomogłam. :)

      Usuń
  2. Ciekawy post:) Jestem na etapie poznawania składników, które warto omijać dla własnego dobra.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że poznajesz składniki. Ta wiedza jest bardzo przydatna. :)

      Usuń
  3. A ja głupie unikałam alkoholi monohydroksylowych we wcierkach... Wiele osób pisało, że trzeba uważać bo podrażniają skalp, wysuszają itd. a okazało się że takie wcierki są dla mnie najlepsze ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te alkohole mają bardzo zły PR. Myślę, że bierze się to często z powtarzania bez sprawdzenia oraz z konstrukcji zdania. Jest różnica między: "podrażniają" a "mogą podrażniać". Zdążyłam się nauczyć, że na wszystko trzeba brać poprawkę "może, ale nie musi", ale niestety większość osób w blogosferze nie bierze tego pod uwagę. Szkoda, że tyle czasu zajęło Ci odkrycie, że dobrze na Ciebie działają. Wszystko sprowadza się do tego żeby sprawdzać na sobie. :) Osobiście unikam alkoholu w produktach do skóry, bo mnie podrażniają, ale długość włosów radzi sobie z nimi bardzo dobrze (zaleta posiadania zdrowych niecienkich nispokorów...).

      Usuń
  4. Oo, a ostatnio zastanawiałam się czym jest Xylitol, miałam sprawdzić i zapomniałam, a tutaj nie dość że mi przypomniałaś o tym to jeszcze wyjaśniłaś od razu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale trafiłam! :D Planowałam jeszcze dodać do m.in. właśnie ksylitolu gdzie go znaleźć, ale zrezygnowałam z tego, bo miałam wrażenie, że byłoby zbyt dużo informacji. Pewnie uzupełnię to we wpisie dotyczącym substancji nawilżających. :)

      Usuń
  5. Mój wróg to izopropyl pod każdą postacią :/
    +poza tematem postu :D dawno mnie chyba tutaj nie było, cudowny szablon!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiepsko. :/ A jeszcze alkohol izopropylowy to taki trochę zakamuflowany jest, bo występuje gdzieś w środku składu i łatwo go przeoczyć. :/
      Dziękuję. Szablon był zmieniany niedawno. :)

      Usuń
  6. Genialnie napisany post! Tak bardziej od tej chemicznej strony, dużo się dowiedziałam :)
    Dziekuję za podlinkowanie, bardzo mi miło!
    Wesołego Alleluja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się podoba. :) Żałuję, że wcześniej nie wpadłam na pomysł z linkowaniem postów innych blogerów, bo takie czytanie bardzo poszerza wiedzę. :)
      Wesołych Świąt! :)

      Usuń
  7. Lubię blogi, gdzie mogę się czegoś nowego dowiedzieć. Bardzo dziękuję za tego posta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że post pozwolił Ci poszerzyć Twoją wiedzę. :)

      Usuń
  8. Bardzo dobry post! WIększość z nas alkohole traktuje jako zło ostateczne, czytając składy produktów, właśnie alkohole są najmniej porządane. A przecież są też te dobre alkohole, które są wręcz potrzebne w pielęgnacji :

    OdpowiedzUsuń
  9. Hej :) Mam pytanie odnosnie kremu sylveco dokladniej lekkiego kremu nagietkowego...zawiera on benzyl alkohol i nwm czy stosowac czy nie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że późno, ale Benzyl Alcohol jest substancją zapachową, która występuje w niewielkim stężeniu. Zrobić krzywdę może w sytuacji, gdy mamy do tego predyspozycje. Ogólnie jednak nie powinien szkodzić. :)

      Usuń
  10. Alkohol w kosmetykach jak najbardziej. Gorzej z codziennym spożywaniem alkoholu, co może przełożyć się uzależnienie ;/

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeżeli podzielisz się ze mną swoją opinią. :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.